AMSTERDAM - ''Zodra we wisten dat er intense sneeuwval aan zat te komen, hebben we een weerswaarschuwing afgegeven. Dat was om 14.45 uur. Eerder wisten we het niet, dus konden we ook niet waarschuwen.''
© ANP
Dat stelde een woordvoerder van het meteorologisch instituut KNMI donderdag in reactie op kritiek op zijn dienst.
Het KNMI zou woensdagmiddag te laat hebben gewaarschuwd voor slechte weersomstandigheden in het noorden van het land.
Door hevige sneeuwval ontstond in de avondspits chaos op een groot aantal wegen in de Randstad.
Kritiek
Onder anderen fractievoorzitter Tjeerd Talsma van de PvdA in de Provinciale Staten van Noord-Holland uitte donderdag kritiek op het handelen van het KNMI.
''De weerswaarschuwing is of te laat gekomen of de wijze waarop mensen zo'n waarschuwing krijgen, dringt onvoldoende door.''
Werk
De woordvoerder van de weerdienst benadrukte dat de weerswaarschuwing, op het weeralarm na de hoogste waarschuwing, ruim voor de avondspits is gegeven.
''Maar om kwart voor drie zitten de meeste mensen al op hun werk. En die mensen gaan hoe dan ook weer naar huis.'' Hij wijt de chaos voornamelijk aan pech. ''De sneeuw viel op het verkeerde moment op de verkeerde plek.''
De woordvoerder stelde dat het winterweer de automobilisten en andere weggebruikers niet kan hebben overvallen.
''Het is al drie weken winterweer in Nederland. Het strooizout is niet voor niets bijna op.''
Doordringen
Het KNMI geeft de fractievoorzitter gelijk in zijn constatering dat een waarschuwing soms onvoldoende doordringt.
''Wij hebben geen eigen kanaal, we zijn van de media afhankelijk om de weerswaarschuwingen bij de burger te krijgen.''
Daar komt echter per 1 februari verandering in. Op die datum gaat het nieuwe weeralarm van start, dat onder meer voorziet in een regiogebonden sms-dienst.
''Per regio kunnen we mensen dan met een sms informeren.''
dus... beetje jammer weer, er is een hoop geziek in NL (weer technies gezien) en wie krijgt de schuld?? t KNMI..
Quote selectie