Heb me even ingelezen: Een bow-echo ontstaat meestal door een downburst. De Squalline accellereert op een bepaald punt door de sterke outflow waardoor een kromming ontstaat in de lijn. Dat is goed terug te zien op de radarbeelden van 18:15 uur en 18:45 uur. Gezien de grote hoek van de squalline is het een beste burst geweest! Hetgeen ook blijkt uit de schade tussen Kleve en Emmerich.
Na verloop van tijd kan er op de radar een halve cirkel ontstaan, tegengesteld aan de bow. Zie 19:15 uur! Je zou kunnen veronderstellen dat de plotselinge intensivering van de tweede lijn te maken heeft met de outflow van de eerste (wordt daar ineens een enorme inflow). Je ziet de tweede lijn aan de binnenzijde ook mooi afvlakken door de druk van de downburst.
In de kop van de squalline kan er alsnog een windhoos ontstaan, als zich daar een hook ontwikkelt. De bow echo wordt dan een zogenaamde komma echo (zie plaatje onderaan). Op de beelden van met name 19:15 uur zou je de bow zo heel goed kunnen interpreteren. Ook de instromende lucht, die het vacuum na de downburst op moet heffen, lijkt zichtbaar. Cirkelt zich zelfs naar binnen... De pit bij Vethuizen zou dan de windhoos zijn, daar eindigt de instroom.
Als de downburst uitdooft, versplintert de bow door het wegvallen van de druk. Het beginstadium daarvan is terug te zien op radarbeeld 19:15. Dan zijn ook de voorwaarden voor de hoos snel verdwenen, zodat het schadespoor niet al te lang zal zijn.
In theorie zou er dus zowel een downburst (Kleve-Emmerich, schade geinterpreteerd als downburst) als een windhoos (Vethuizen, caravans en koeien lucht in gezogen) kunnen zijn geweest.
Hoe denken de kenners hier over? Hieronder een bewerking van de radarbeelden. Bij de ^ ligt Vethuizen.
Quote selectie