Het vreemde is dus dat als je onze bevindingen en ons schadespoor in een lijn zou tekeken en door zou trekken naar Vethuizen, dat je dan in een bijna rechte lijn kunt trekken... bijna, er zit een heel klein knikje in maar dat zou - gezien de lengte van zo'n schadespoor - niet vreemd zijn.
Het is ook nagenoeg exact 1 rechte lijn vanaf Echt in Limburg waar ik de bui tegen kwam. Zoals in m'n verslag te zien was, dook een stuk van de bui een beetje voor de lijn uit, waardoor een fikse knak in de lijn ontstond. Zie hier mijn verslag:
http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=1244847&tid=1244847
en de radaranimatie:
waarop deze knak te zien is vanaf Echt in midden-Limburg. Naar ik begreep, is op de top van zo'n knak de windsnelheid van de downburst vaak veel hoger dan in de omliggende gebieden.
Ik denk dan ook dat je vanaf onze locatie tot aan de ramplocatie een nagenoeg rechte lijn met schade van fikse downbursts te zien is met alle valrichtingen richting het NNO'en.
Als de valrichtingen in het rampgebied ook vrijwel NNO zijn, denk ik dat het gewoon de knak in de buienlijn is geweest die overal puin heeft veroorzaakt, maar in het rampgebied toevallig iets meer door een "ideale" samenloop van omstandigheden.
Quote selectie