Een strenge winter is goed voor de Nederlandse economie. Als de winter doorzet zoals die begonnen is, levert dat de Nederlandse economie een extra groei van 0,25 procentpunt op.
Gasproductie
Dat stelt econoom Tim Legierse van Rabobank vrijdag. De groei komt geheel voor rekening van de gasproductie. Nederland voert nog steeds ruimschoots meer gas uit dan in.
Duitsland
In Duitsland wordt, nu de strenge winter daar heeft ingezet, gerekend op een afkoeling van de economie in het vierde kwartaal als gevolg van die winter. De economie zou daardoor 0,5 procentpunt minder groeien. ,,Het verschil zit 'm in het gas'', zegt Legierse. Volgens de econoom staaft de vorige winter, die streng was, de huidige voorspellingen. ,,In het begin van het jaar was het ook heel koud. Dat zorgde in Nederland voor een grotere economische groei in het eerste kwartaal en in Duitsland juist voor minder economische groei.''
Kwartaal-op-kwartaal
Helaas betekent dit vaak wel dat de groei in de volgende periode op kwartaalbasis weer tegenvalt. ,,En in Duitsland in het tweede kwartaal dus meeviel'', verduidelijkt Legierse.
Bouwsector
Voor de bouwsector, die het toch al niet makkelijk heeft, is een strenge winter nu niet welkom. ,,Als het te koud is, is er sprake van vorstverlet en valt de productie terug.'' Mogelijk dat de wegenbouw nog wat extra omzet draait door kapotgevroren wegen.
Consument
Voor de economie is het verder zeer van belang wat de consument doet. ,,Gaat die nog wel op pad?'', vraagt Legierse zich af. Als het een beetje koud is, blijven mensen spullen kopen. Maar als de wegen onbegaanbaar worden, wordt het een ander verhaal. ,,Dat zorgt voor uitstel, maar niet voor afstel.'' Impulsaankopen kunnen wel lijden onder het winterweer.
Detailhandel
Vooralsnog heeft de detailhandel niet te lijden onder de winter. ,,De klanten blijven komen'', signaleert een woordvoerster van de brancheorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf MKB-Nederland. Ze tekent daarbij aan dat sinterklaasverkopen wel flink hebben meegeholpen nu de winter eerder is ingevallen. Maar winkels met winterspullen doen sowieso goede zaken. Winkeliers hebben de eerste winterweek een extra omzet van zeker 20 miljoen euro aan winterkleding gedraaid.
Horeca
Cafés en restaurants zagen hun opbrengsten op de eerste vorstdag wel teruglopen. De omzet daalde met 25 procent, maar de impact van het weer neemt inmiddels al weer af. Volgens brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland zijn de weerberichten vaak wel van invloed op de omzet van horecazaken.
Geen keuze
Het weer blijft het weer, dus het kan vriezen of het kan dooien. ,,Tenzij het nu ineens heel warm wordt, is het vierde kwartaal nu al een koud kwartaal'', aldus Legierse. Maar de economische groei als gevolg van de kou is zeer relatief. ,,Het is niet ingegeven door een keuze of vertrouwen. Het is koud, dus mensen worden gedwongen de verwarming aan te zetten.''
Quote selectie