Vanavond ben ik samen met m'n vriend naar de polder bij Lelystad Airport gereden, om te kijken of we dezelfde temperaturen konden meten die aldaar op het KNMI-station worden gemeten. Ter referentie een kaartje met daarop de meetlocatie van het KNMI (linksboven) en de locatie waar wij gemeten hebben, ca. 3000 meter verderop.
Het weerbeeld was sterk wisselend: vaak laaghangende mist, mooie slierten of 'dekens' die vlak boven je hoofd zweefden. Bij het vliegveld zelf hing de meeste mist, met een zicht van 50 tot 200 meter. Die mist hangt vermoedelijk samen met een kleine waterplas ten NNO'en van het vliegveld.
We reden een stukje verder en sloegen toen rechtsaf, een grote polderweg in. Daarna nog een keer afgeslagen, zodat we uiteindelijk op een doorgaande weg langs een aantal boerderijen stonden. Op de autothermometer stond inmiddels -20°C:
Naar buiten en de thermometer neerzetten. De sensor is vastgemaakt aan een lang stuk riet dat nog een flink eind boven de sneeuw uitstak (de sneeuwdikte was ~14 cm). Na een minuut of drie, vier, stond de thermometer op -20,4°C:
Wow, de autothermometer zat er dus goed op! Maar was dat het? Na een minuut of twee nogmaals kijken:
Okee... -22°C in de Flevopolder, da's niet gek! Uiteindelijk is de sensor nog een tiende gezakt, naar -22,2°C. We hebben hierna de sensor verplaatst naar de andere kant van de weg en daar nog vijf minuten gewacht. De meting aan de andere zijde:
We kunnen dus vaststellen dat het -20°C tot -22°C was, iets ten zuidoosten van vliegveld Lelystad. De metingen van het vliegveld zelf worden er ook mee bevestigd (zie onderaan de metingen van 23:50u). Wat ook duidelijk te zien was, was de grote sprongen die de temperatuur soms maakte in een tijdsbestek van enkele minuten. Van -19°C naar -21°C in een halve minuut was niet ongebruikelijk. Die schommelingen hingen duidelijk samen met de mist, die soms geheel afwezig was, maar soms ook vrij dicht bij ons of 'over ons heen' hing.
Nu tijd voor warme chocolademelk!
Gr. Ben
Quote selectie