Ik wil niet zeggen dat daarmee de tocht wel door was gegaan, maar de sneeuw had wel eerder verwijderd kunnen worden. Ook is er op sommige stukken nog op woensdag geveegd, ook waar dat al eerder kon. Feitelijk dus
onjuist dat er alles aan gedaan is.
Verder met Simon eens, zodra er een vorstperiode aan komt, alles in het werk stellen, dat de randvoorwaarden zo optimaal zijn. (Gemalen stil zetten enz.)
Er is een veegmachine op de markt (SBS6 meldde dat al eerder) waarmee je op dun ijs toch kan vegen. Lees hieronder het verhaal van de creatie van Stam. Wellicht iets voor het bestuur om over na te gaan denken. Want mij lijkt dat met de warme Noordzee de intensiteit van sneeuw toeneemt. Dit soort creatieve oplossingen verpesten ook niet het natuurelement, je helpt alleen de natuur een handje. Want het moet natuurlijk ook weer niet te gekunsteld worden (soort van grote kunstmatige ijsbaan).
www.destentor.nl/regio/nwoverijssel/10419855/Veegboot-kan-d%C3%A9-tocht-redden.ece
www.meppelercourant.nl/?s_id=701&n_id=133056
Veegboot wereldprimeur op Overijssels ijs
Zwartsluis - Edward Stam en zijn neef Leendert Stam hebben een wereldprimeur: een echte veegboot die de sneeuw wegveegt en direct controleert waar het ijs goed of slecht is. Zakt de veger er doorheen? Geen nood, de aluminiumbak blijft gewoon drijven. Dankzij de creatie kon maandag de Rond de Wiedentocht doorgaan.
Je zag ze kijken naar die man met die vreemde machine, de schaatsers op de Arembergergracht. Is het een boot? Is het een veegmachine? Is het een sneeuwscooter? Edward Stam uit Rouveen grijnst naar al die nieuwsgierigen en showt zijn prototype van de veegboot. Een wereldprimeur, zelf verzonnen uit frustratie. 'We zouden in Loosdrecht gaan schaatsen. De Belterwijde lag onder de sneeuw, maar er zat prachtig zwart ijs onder. Wat moeten we dan in Loosdrecht, vroegen we ons af.' En de 45-jarige ging aan het werk, onder andere met zijn 23-jarige neef Leendert Stam uit Zwartsluis. Met een Chinese squad van slechts 430 euro, sneeuwkettingen van Halfords en een hoop aluminium werd hard doorgewerkt. In 24 uur tijd lag de ruwe versie van de veegboot in de werkschuur te Zwartsluis. Het werd nachtwerk, maar het resultaat mocht er zijn. De veegboot heeft inmiddels de naam 'Stamfibie' gekregen.
&
Volgens Stam kan de Elfstedentocht een stapje dichterbij komen wanneer zijn idee omarmd zou worden. "Ik zeg niet dat de tocht dankzij mijn veegboot zeker door zal gaan, maar er is meer aan te doen dan nu het geval is. Wat sneeuwvegen betreft gaat het er nu nog net zo aan toe als in 1963. Ik heb de organisatie van de Elfstedentocht deze week nog gebeld. 'We hebben sneeuwvegers genoeg', kreeg ik te horen. Ze zijn zo druk, ze willen gewoon niet luisteren", meent Stam.
Ruimte voor verbetering lijkt mij. Kansen zien, kansen grijpen en genieten.
Allereerst verwijs ik even naar wat met name Cees hiervoer heeft gezegd. Ook op het verdiepingsforum staat er e.e.a. over geschreven.
Ik denk niet dat het te laat dichtdoen, (als er al sprake is van 'te laat') van sluizen en het verbieden van de scheepsvaart er veel aan heeft kunnen doen. Volgens mij was de harde wind begin vorige week een grote spelbreker, na een paar dagen harde vorst waren er nog steeds veel plekken open.
Vervolgens is er, met name in ZW-Friesland, vorige week vrijdag een flinke laag sneeuw op het dunne ijs gevallen. Op veel plekken kon dat ijs pas deze week worden betreden en de sneeuw er vanaf worden gehaald.
Volgens mij heet het bestuur er alles aan gedaan om de Tocht mogelijk te maken. En ja, ze hadden wellicht tot vanmorgen kunnen wachten met een beslissing, maar of het ijs as. zondag dik genoeg zou zijn geweest?
Quote selectie