[...]
Water heeft een hoge verdampingswarmte/energie en ik denk dat jij dat zelf ook wel weet. Die verdamping kost enorm veel energie. Die energie moet ergens vandaan komen. Vermoedelijk komt die energie uit de gasvlam en daardoor daalt de temperatuur van de vlam.
Werkt een airco niet op afkoeling door verdamping?
Een kaars gaat uit omdat je bij een kaars alle energie/warmte wegblaast. Dat koelt de lont en daar blijft te weinig energie in achter om de vlam weer op gang te krijgen.
Je voegt inderdaad zuurstof toe en toch gaat de vlam uit. Bij een buitenkaars (lont dikker) of barbecue is dat al weer anders.
Ik begrijp jouw argument niet. Je schrijft : "Water heeft een hoge verdampingswarmte."
Nu weet ik dat natuurlijk ook en het is waar. Dat betekent nog niet dat het een argument is in dit proces.
Ik kan ook zeggen: water heeft een hoge soortelijke warmte; ook dat speelt geen rol van betekenis.
Je zou moeten duidelijk maken wat dit begrip verdampingswarmte in het proces betekent. Het is al verscheidene malen genoemd: de gasvlam is ver verwijderd van het verstuivingsapparaat. Bij de waterverstuiver worden kleine druppeltjes in de lucht verspreid en deze druppeltjes verdampen binnen 1 meter van het apparaat. Daar speelt de verdampingswarmte een rol: de pluim krijgt een lagere temperatuur dan de omgeving.
De gasvlam heeft niet met dit proces te maken, want de lucht komt daar aan zonder waterdruppeltjes en slechts een iets verhoogde luchtvochtigheid. Dat laatste kan geen rol spelen, want anders zou de vlam in de zomer continu kleuren bij een hogere vochtigheid.
Er rest slechts één punt: volgens Paul zouden er microscopische druppeltjes blijven zweven. Die zouden dan een merkbare afkoeling van de vlam geven? Dat lijkt me sterk, maar misschien kan Pual hierover uitsluitsel geven; of een schatting geven.
Een airco en een koelkast werken op de verdampingswarmte van een slim gekozen vloeistof/gas. Dat heeft heel weinig tot niets met ons proces te maken. (Zie boven)
Over die kaars: gedeeltelijk zeg je hetzelfde als ik over het scheiden van lont+kaarsvet t.o.v. de hitte (vlam).
Of de dikte van de lont er na uitblazen iets toe doet is een interessante kwestie. Wel speelt de dikte van de lont een rol in de hoeveelheid kaarsvet-gas die wordt uitgestoten en dus op de grootte van de vlam. Ik zou zeggen: hoe groter lont, hoe groter de vlam: en daarmee: hoe krachtiger luchtstoot uit mond of fietspomp nodig is voor uitblazen.
Groet,
Cees
Quote selectie