Na een hele nacht staren naar de GFS kaartjes en een hele dag contact houden met elkaar (waarbij radar beelden en alle beschikbare bronnen werden geraadpleegd) zijn we uiteindelijk rond 19:00 uur de auto ingestapt en onderweg gegaan richting Apeldoorn. De bedoeling was om de bui die op de radar zichtbaar was (zie radaranimatie hieronder) te gaan onderscheppen. Maar al snel zagen we de bui zich splitsen waarbij de linker kern onze aandacht trok. Na even stoppen nabij Nunspeet besloten we om een nieuwe onderschepping te proberen. De plek waarvan we dachten dat het zou gebeuren was Amersfoort en omgeving.
Eenmaal in Amersfoort aangekomen hebben we de radar beelden nogmaals goed geraadpleegd en we kwamen tot de conclusie dat we de polder in moesten achter Bunschoten/Spakenburg. Daar bleek al snel dat de koers iets meer westelijk lag dan we dachten dus we moesten snel omkeren en richting Eemdijk rijden. Daar midden in de polder kwam de bui (nog in snelle ontwikkeling) over ons heen getrokken. Een groot en hevig neerslag scherm trok voor ons langs. Deze bui trok snel richting Lelystad/Emmeloord weg.
De leftmover die wij origineel als target hadden wilden wij onderscheppen in Almere. Eenmaal aangekomen bij Almere konden we de restanten zien van wat in origine de “left mover" was die we op de radar hadden zien aankomen. (zie foto onder) De cel bleek plots te zijn gestorven helaas.
Maar al snel bleek uit de contacten en de radar beelden die we hadden dat het binnen een uur (het was toen 21:20 uur) nog enorm kon gaan losgaan precies in de regio waar we al stonden. Bij Zevenbergen was een supercel gespot die volgens de trekrichting precies over onze regio zou komen. We besloten die bui op te wachten onder de Stichtse Brug A27 bij de afslag Zeewolde.
Eenmaal op locatie onder de brug bleken we niet de enige te zijn die deze plek hadden uitgekozen om foto’s te gaan maken van het spektakel wat onderweg was. De bui benaderde ons vanuit de richting Utrecht en we zagen het over het water aankomen.
Op dit moment stonden we iets van de brug af, met geluk dat de neerslag ons nog niet bereikt had. Wel is duidelijk te zien aan de neerslag schermen in de bui dat dit niet lang meer zou duren. Toen de bui recht over ons heen trok bleek dat er een aardige rotatie in de bui was ontstaan mede door de schering die redelijk goed te noemen was om roterende buien te doen ontstaan.
Duidelijk is te zien aan de rechterkant van de foto dat er sprake is van een soort in flow van vochtige lucht in de roterende kern.
Even leek het erop dat er een wolkenmuur naar beneden wilde komen en er een windhoos zou kunnen gaan ontstaan. Helaas hebben we deze niet waargenomen, maar de cel was wel in staat deze te gaan produceren. (Later bleek dat er in Friesland wel degelijk een windhoos uit is ontstaan)
Toen de cel verder in noordoostelijke richting verder trok kregen we een prachtig uitzicht op wegtrekkende bui.
Gelukkig bleek deze bui de ontwikkeling te triggeren van buien in zijn kielzog, er was een kleine buien lijn ontstaan die elkaars pad volgden.
De volgende bui gaf een enorme hoeveelheid neerslag in Zeewolde en omgeving en diende zich al snel aan eveneens komende uit de richting Utrecht.
Na alle moois wat er deze avond voor ons langs is getrokken besloten we om 00:15 uur om richting Zeewolde terug te rijden. Voor ons uit trok nog een onweerscel te Veluwe over waardoor wij een spectaculair uitzicht hadden op alle In Cloud ontladingen. De term stroboscoop onweer kwam even in ons op gezien de frequentie van de ontladingen.
Om 00:45 kwam er een einde aan een chase avond die ons veel mooie foto’s en een bijzondere ervaring had opgeleverd.
Quote selectie