Homogenisatie dagmaxima De Bilt klopt niet

Bericht van: Michiel (Bunnik) , 10-10-2016 16:08 

Waarom zijn de temperaturen van De Bilt überhaupt gehomogeniseerd? Ik citeer:

For Tx large positive corrections (up to 1.9°C) are found in summer for the largest percentiles. This is mainly a result a combination of the pagoda which was open at the bottom and affected by reflected sunlight and the enclosed location till 1951. Corrections for Tmean vary between -0.3 and 1.1°C. Figure 18 compares the homogenized series with the measured series. Txx is strongest affected by the homogenization.


https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/gemeten-reeksen

De tabel die gebruikt is om de nieuwe maximale dagtemperatuur in de zomer te berekenen.



Bij het correctiemodel is de enig gebruikte variabele in de correctiemethode de temperatuur, die per maand anders is gecorrigeerd. Bij de homogenisatie, een correctie voor zon en ventilatie, is dus geen rekening gehouden met de zon en ventilatie. Het is twijfelachtig of het gebruik van een dergelijke tabel wel een wetenschappelijk verantwoorde methode is, voor het corrigeren van meteorologische dagwaardes tot op de tiende nauwkeurig.

Het eerste probleem is dat de zonnekracht binnen de maanden verschilt. In de zomer is in september het verschil het grootst. Het maakt niets uit of het 34.2 graden werd op 5 september 1949 of 25.7 graden op 28 september 1946. Beide dagen zijn met 1.6 graden verlaagd. De afwijking wordt nog groter als we dit soort dagen op eind september vergelijken met de warmste dag ooit gemeten, namelijk 27 juni 1947. Toen werd het 36.8 en die dag kreeg een correctie van 1.2 graden. Een zomerse dag op eind september met een vroeg maartzonnetje is dus veel zwaarder gecorrigeerd dan de warmste dag ooit gemeten, eentje met de hoogste zonnestand.

Er zijn in totaal 164 dagen in september die dezelfde, of een strengere correctie hebben gekregen dan de warmste dag ooit gemeten, 27 juni 1947. De zon speelt hier geen rol in. Zo heeft 10 september 1914, een dag met nauwelijks zon en een zonnekracht van 1 april, een veel grotere correctie gekregen dan 27 juni 1947.

Het weer op donderdag 10 september 1914 te De Bilt
260,19140910, OUD 25,8 NIEUW 24,2
Duur zonneschijn: 1.3 uur Gemiddelde windsnelheid 3.1m/s
Rel. zonneschijnduur: 10% Maximale uurgemiddelde snelheid 4.1m/s

In september zijn, net zo als alle andere zomermaanden, alleen de warme dagen zwaar gecorrigeerd, maar de verdeling tussen correcties binnen september is zeer scheef. Ruim de helft van alle dagen die in september zijn gemeten zijn namelijk nauwelijks aangepast. De grafieken hieronder laten de volledige correctie zien in september over alle dagen (grafiek2) en per temperatuurinterval (grafiek1).





In grafiek 2 is te zien dat meer dan de helft (939 dagen) van alle septemberdagen (1470) een correctie van 0.1 en soms 0.2 graden heeft gehad. Hier zitten ook veel zonnige dagen tussen, zelfs volledig windstille dagen zoals 14 september 1925.

Het weer op maandag 14 september 1925 te De Bilt
260,19250914, OUD 18,4 NIEUW 18,3
Duur zonneschijn: 10.5 uur Gemiddelde windsnelheid 1.5m/s
Rel. zonneschijnduur: 82% Maximale uurgemiddelde snelheid 3.1m/s

Zo zijn er 100 dagen in september die meer dan 70% zon hebben gehad en maar met 0.1 graden of soms 0.2 graden zijn gecorrigeerd. De enige reden hiervoor is omdat deze dagen kouder waren dan 19.9 graden. Je zou kunnen verdedigen dat dagen onder de 20 graden geen correctie meer nodig hebben, maar als we naar oktober kijken zien we dat dagen onder de 20 graden opeens weer wel sterk gecorrigeerd worden; tot maximaal 0.9 graden lager.

Hoe ziet het er uit als we een zonnige dag van begin september vergelijken met een winderige, tamelijk sombere dag van eind oktober?

Het weer op vrijdag 3 september 1909 te De Bilt
260,19090903, OUD 19,2 NIEUW 19,1
Duur zonneschijn: 10.7 uur Gemiddelde windsnelheid 4.6m/s
Rel. zonneschijnduur: 79% Maximale uurgemiddelde snelheid 6.7m/s

Het weer op woensdag 29 oktober 1913 te De Bilt
260,19131029, OUD 19,1 NIEUW 18,3
Duur zonneschijn: 2.4 uur Gemiddelde windsnelheid 6.7m/s
Rel. zonneschijnduur: 24% Maximale uurgemiddelde snelheid 8.2m/s

Dit laatste voorbeeld zegt het eigenlijk wel zo’n beetje. De homogenisatie doet hier exact het tegenovergestelde van wat het zou moeten doen. Beide dagen hebben bijna dezelfde temperatuur, maar 29 oktober 1913, een dag met een veel lagere zonnestand (vergelijkbaar met half februari), meer wind, veel minder zonneschijnduur en veel minder absolute zonneschijnduur, heeft toch een correctie gekregen die acht keer hoger is dan de septemberdag die juist in aanmerking had moeten komen voor een dergelijke correctie.
Dit voorbeeld is dus het gevolg van meerdere fouten die zich opeenvolgend opstapelen.

1. Kunstmatige, abrupte overgangen tussen de maanden.
2. Onevenwichtigheden binnen een maand.
3. Geen rekening houden met de meteorologie.
4. Zwaartepunt van de maximale correcties ligt in augustus in plaats van in juni.

Gezien deze vier problemen, was het beter geweest te wachten tot er een goede methode van fysisch homogeniseren ontwikkeld was, in plaats van deze twijfelachtige statistische homogenisatie toe te passen.
Bericht laatst bijgewerkt: 10-10-2016 16:10

Homogenisatie dagmaxima De Bilt klopt niet   ( 3049)
Michiel (Bunnik) -- 10-10-2016 16:08
Reactie (edit)   ( 1260)
Bart (Abcoude) -- 10-10-2016 19:21
Homogenisatie is voer voor klimaatontkenners   ( 1364)
Michiel (Bunnik) -- 11-10-2016 10:02
Labrijn deed min of meer hetzelfde   ( 1079)
sebastiaan (bussum) -- 11-10-2016 10:10
Re : ja, maar ...   ( 1028)
Bart (Abcoude) -- 11-10-2016 11:11
Re : ja, maar ...   ( 984)
Peter (Wiltz -Luxemburg) ( 381m) -- 11-10-2016 12:46
Re : ja, maar ...   ( 1287)
Paul (Odijk) -- 11-10-2016 13:20
Re : kwaliteit homogenisatie   ( 1033)
Bart (Abcoude) -- 11-10-2016 10:49
Re : kwaliteit homogenisatie   ( 1158)
Michiel (Bunnik) -- 12-10-2016 14:06
Correctie minumumtemperaturen   ( 962)
Bart (Abcoude) -- 14-10-2016 00:01
en de gemiddelde temperatuur   ( 1013)
Bart (Abcoude) -- 14-10-2016 14:11
Per direct alles terug draaien is de beste optie   ( 942)
Seppie (Buren GLD.) -- 17-10-2016 08:07
Kritiek is heel goed   ( 1245)
Ben (Lelystad) ( 13m) -- 11-10-2016 13:21
Dank voor dit onderzoek!   ( 910)
Timothy (Merelbeke) ( 27m) -- 14-10-2016 20:08
Re : Dank voor dit onderzoek!   ( 914)
Martijn(Rozenburg) -- 16-10-2016 10:43
Re : Homogenisatie dagmaxima De Bilt klopt niet   ( 1156)
Geo (Nijmegen) ( 54m) -- 17-10-2016 10:03
Re : ik begrijp er steeds minder van   ( 1030)
Bart (Abcoude) -- 17-10-2016 12:25
Re : ik begrijp er steeds minder van   ( 905)
Geo (Nijmegen) ( 54m) -- 17-10-2016 13:13
Re : ik begrijp er steeds minder van   ( 1097)
Hans (Utrecht) -- 17-10-2016 20:44
Re : er wordt wat duidelijk!!   ( 1236)
Bart (Abcoude) -- 17-10-2016 22:17
Re : opeenvolgende gelijke minima (edit)   ( 963)
Bart (Abcoude) -- 18-10-2016 11:16
Re : er wordt wat duidelijk!!   ( 1075)
Hans (Utrecht) -- 18-10-2016 16:36
Re : er wordt wat duidelijk!!   ( 900)
Bart (Abcoude) -- 18-10-2016 17:33
Re : er wordt wat duidelijk!!   ( 878)
Hans (Utrecht) -- 18-10-2016 19:33
Re : Uurgegevens   ( 1030)
Bart (Abcoude) -- 19-10-2016 09:33
Re : Uurgegevens   ( 1053)
Hans (Utrecht) -- 19-10-2016 16:32
Re: Homogenisatie dagmaxima De Bilt klopt niet   ( 642)
Frans (Ommen) -- 15-01-2019 10:52