Vanuit Hoog Soeren had ik (voor een spoorse opdrachtgever) nog even de spoorwegovergang bij Halte Assel op het programma staan. Daar aangekomen was het nog droog, maar op de radar was te zien dat het neerslaggebied rap richting het noorden trok. De lucht werd grijzer en na een kleine 10 minuten dwarrelden de eerste sneeuwvlokken naar beneden. Het was wachten op een trein, die kwamen er gelukkig nog wel. Daarna ben ik weer naar Wezep gereden, omdat ik voor een andere opdrachtgever nog wat foto's moest maken van de sneeuwschuivers en strooiploegen op de snelweg. De condities op de A28 waren in de tweede helft van de middag nog redelijk, de snelheid bleef er aardig in met 80km/h. Er zijn zeker in de middag- en begin van de avondspits bijzonder weinig ongevallen gebeurd, zelfs nog minder dan een normale avondspits. Maar ja, het was ook wel erg rustig op de weg.
Vervolgens kwam er een melding binnen van een ongeval op het spoor bij Zwolle. Een automobiliste was op een overweg gestrand, nadat ze (wat ik hoorde) in een file terecht kwam als gevolg van sneeuwruimers. Ze probeerde van de overweg af te raken, maar ging vervolgens door de gladheid tollen bij het wegrijden en kon niet meer op tijd van de overweg af komen. Ze was gelukkig slim, ze verliet haar auto op tijd toen de spoorbomen dicht gingen. Gelukkig vielen er geen gewonden, er was wel veel schade en veel oponthoud voor treinreizigers.
Het waren deze twee uurtjes dat de intensiteit van de sneeuwval voor mijn gevoel echt bijzondere vormen aannam. Waar het eerst nog 'rustig' sneeuwde rond een uur of 5 nam de wind toe en kwam de sneeuw op een gegeven moment horizontaal voorbij stuiven. Terwijl de reizigers warm in de trein konden blijven wachten op de bestelde bussen stonden de hulpverleners buiten in de kou naast de trein te schuilen tegen de gierende wind en de stuivende sneeuw.