In fabrieken doen we dit al jaren: peak-shaving. In de energiebehoefte doen we dit nauwelijks. Vroeger deden we dit meer, toen er een groter verschil was tussen dag en nachttarief. Met "het internet of things" is er geen enkele reden om dit niet opnieuw te doen: het aanzetten van de vaatwasser op basis van de eigen opwek of het goedkoopste tarief op de dag, wasmachine, droger etc. Hiermee krijg je een gelijkmatiger belasting en worden de pieken dus automatisch opgevangen. Hetzelfde kun je doen met warmtepompen en buffers.
Met de juiste domotica kun je dit zelfs koppelen aan korte en middellange termijn weersverwachtingen. Het is technisch geen enkel probleem om te bepalen dat het over X-uur (op dezelfde dag) zonnig is en dus de warmtepomp dan aan te laten slaan om de opgewekte energie in het buffervat te stoppen, om dit 's avonds weer te gebruiken.
Dit kan ook in bedrijven en werkt goed met airco. De airco-behoefte is immers groter als de zon schijnt.
Het artikel van de groene rekenkamer is al >5jr oud en gedeeltelijk achterhaald:
- Tesla heeft al bewezen dat grootschalige opslag van energie als buffer perfect mogelijk is (Australie)
- De gemiddelde auto-accu is allang geen 30kwh meer, maar ruim 70kwh en vaak zelfs >90kwh. Dit vergroot de buffer aanzienlijk.
- De aanname dat "consumenten niet mee willen werken aan dit laden" en daarom slechts 30% hieraan mee wil werken is nonsens. Met de juiste financiele prikkel is die meewerkendheid bijna 100%. Het is voor energiebedrijven of netbeheerders namelijk ook mogelijk om mensen te betalen om hun auto op te laden, ipv. in rekening te brengen. Of juist een hoger tarief te rekenen als mensen NU willen laden ipv. dit door het systeem te laten regelen. Dat kan via "Big Data" en simpele koppelingen zo geregeld worden: de agenda van de berijder/eigenaar is gekoppeld aan de auto (is reeds het geval) en de auto en het systeem weten dus wanneer je weer moet rijden.
Voor noodgevallen kun je een X-percentage er in laten zitten. Dit kun je instellen. Is je vrouw 38 weken zwanger? Dan heb je een grotere kans om op stel en sprong weg te moeten dan anders. Maar je weet wel waar je naartoe moet indien dat zo is en een ziekenhuis is zelden verder dan 6kwh weg...Dus moet je dat minimaal in reserve houden. Dit soort "noodlocaties" kan ook gekoppeld worden: kun je laden op zo'n locatie? Dan reserveer je vast de laadpaal op basis van je ETA.
Dat soort dingen kon nog niet ten tijde van het artikel.
- Verder: ieder huis met een schuin dak heeft de mogelijkheid om zelfs op de meest donkere dagen te voorzien in een deel van zijn eigen energiebehoefte. Mijn laagste opbrengst op 1 dag is 0.5kwh. Dat is ongeveer 5% van mijn dagelijkse behoefte in de winter (warmtepomp geheel arbitrair even niet meegerekend). Dit soort dagen komt echter zelden voor: het betreft een dag of 10 per jaar. Op alle andere dagen is het percentage aanzienlijk hoger. 9-10 maanden per jaar lever ik zelfs meer energie terug dan ik verbruik.
Op het moment van schrijven is het hier nog volledig bewolkt en zit ik op een vermogen van 600w en lever dus nog terug aan het net (maar ik zet zo de wasmachine aan als de zon doorbreekt).
Door alles vol te leggen met zonnepanelen verlaag je de "baseload" dus al met minimaal een paar procent en nog behoorlijk voorspelbaar ook. De zonsopkomst & ondergangsmomenten zijn tot op de seconde te bepalen.
- Seizoensopslag is een probleem maar wordt voornamelijk bepaald door koude. Dan hebben we immers veel energie nodig. Met voldoende grote buffervaten kun je ook hier de baseload aanzienlijk verlagen. Je kunt het buffervat verder opstoken ipv. energie terug te leveren, waardoor je langer een koude periode doorkomt. Dit is weliswaar slechts een paar dagen, maar dat is toch al een behoorlijk percentage.
- Een Tesla Powerwall kost ~7000 EUR op dit moment, voor 13.5kwh bruikbare energie. Voor mijn huishouden ga ik uit van een verbruik van ongeveer 250kwh per maand in de winter, plus de warmtepomp (600kwh), dan kom ik uit op 850kwh. Ik wek in de genoemde situatie ongeveer 200kwh op (in een sombere maand) en moet dus 650kwh bufferen. Dat zou bij een Tesla Powerwall uitkomen op 48 powerwalls en 335.000 EUR. Uiteraard is dat niet op te brengen en niet rendabel voor de 60 dagen per jaar waarop het van toepassing is. Dit soort batterijen wordt echter jaarlijks groter en goedkoper. Dus nu is dat niet financieel haalbaar. Maar over 5 jaar? Of 10 jaar? En vergeet niet: ook de hoeveelheid op te wekken energie op het dak wordt iedere keer groter. Alleen moet je dan voor lief nemen dat je in de zomerperiode energie "verwoest": het wordt niet gebruikt. Terugleveren zul je in zo'n situatie namelijk niet doen, want je hebt geen elektriciteitsaansluiting meer nodig. Misschien is het in de zomer nog aan de buurman te verkopen .
- Het artikel gaat uit van bufferen van 3 dagen ivm. windstilte. Bestaan er omstandigheden waarin het 3 dagen windstil is op zee en aan zee? Nee, die bestaan niet. Er zijn sinds 1951 slechts 15 windstille dagen geweest (Valkenburg ZH) en 109 dagen met een windsneldheid <1m/s. Van de 21.000 dagen uit de meetreeks wel te verstaan. Dus op 0.5% van de dagen is het windstil of vrijwel windstil. Enkel in 1964 is het voorgekomen dat het 3 dagen achter elkaar windstil was op deze locatie. Om te spreken over 3 dagen volledige buffer hiervoor, betekent dit dat het vermogen niet 0 is (en de buffer dus al kleiner moet zijn) en moet het windstil zijn over een groot gebied, zeker bij gekoppelde energienetten. Ook is het voornamelijk een probleem wanneer het hier de winterperiode betreft.
- Het bijstoken van biomassa is onzin als dit geimporteerd wordt. Anders niet.
Samenvatting: nu van het gas af is niet mogelijk, nu er mee beginnen wel. Energiebufferen (volledig) is niet mogelijk, maar ook niet noodzakelijk ivm. de kans dat het volledig windstil is voor meerdere dagen in de winter. Een aanzienlijk deel van onze energiebehoefte kan hernieuwbaar zijn.
Quote selectie