De CO2-uitstoot van een auto is afhankelijk van je brandstofgebruik (effectief bepaald door o.a. toerental en de motor), het soort brandstof en de motor + aanverwante onderdelen, zo simpel is het wel (hoewel motor en soort brandstof weinig meer uitmaakt). Het verband ertussen is echter niet lineair maar meer dan dat (tussen lineair en exponentieel in, als ik me goed herinner uit een onderzoekje ooit) terwijl het verband snelheid-afgelegde afstand uiteraard lineair is. Volgens mij is meermaals gebleken dat gemiddeld gezien je het minste brandstofgebruik in de hoogste versnelling (5) hebt bij snelheden tussen de 80 en 90 km/u. Uiteraard met een rustige, stabiele snelheid.
Gr. Ben
Ja en langzamer wordt weer inefficienter omdat er een soort "offset" in zit. Er zijn toch een aantal zaken die energie verbruiken die niet lineair zijn met je snelheid, maar constant. Verder is er natuurlijk ook een optimum in verbrandinsefficientie. In mijn auto kun je het aflezen, en het is niet zo dat de hoogste versnelling het zuinigst is. Als ik iets onder de 80 rij in zijn 5 is dat volgens mij net is gunstiger dan dezelfde snelheid in zijn 6. De motor moet dan teveel zwoegen en kan dan ook niet efficient zijn kracht kwijt.
Quote selectie