Wie wat van luchtvaartmeteo afweet zal misschien de METARs ("weerrapporten") en de TAFs ("korte-termijn verwachtingen") kennen, die voor een bepaalde luchthaven geldig zijn. Deze METARs en TAFs kun je met een hele handige Java-tool voor een belangrijk deel van de wereld opvragen. Ik heb er een uitgebreid verhaal van gemaakt, en m.i. loont het zeker de moeite om deze tool aan je Favorieten(IE) of Bladwijzers(FF) toe te voegen.
Na een tip van een collega kwam ik op de volgende site terecht:
http://adds.aviationweather.noaa.gov/metars/java/
Allereerst zie je een kaart van de VS, maar die kun je veranderen in een kaart van Europa door onder "Map" op "Overview..." te klikken.
In een pop-up venster kun je dan op het onderste wereldbolletje Europa selecteren door te klikken.
De kaart verspringt dan naar Europa. De rode cijfers geven de temperatuur volgens de METARs, de donkergroene het dauwpunt. (Helaas beide in °F, ik weet nog niet of en zoja, hoe je deze grootheden op de kaart in °C kunt plotten.)
Op de kaart kun je met je muis een kleiner rechthoekig gebied selecteren (klikken en slepen), zoals omgeving Benelux op het kaartje onderaan dit bericht.
Onder "Show METARs" kun je ook het maximale aantal beschikbare stations plotten door "Default" te veranderen in "All".
Als je met je muis over het midden van een stationsplotje gaat, zie je de METAR in codevorm, waarbij je ook de datum/tijd vermeld ziet. De (dauwpunt)temperatuur is nu overigens ook in °C zichtbaar.
Als je niet alleen over het plotje heen gaat maar ook klikt, dan verschijnt er een 'kladblokje' waaruit je de code kunt kopiëren (Ctrl-C) en plakken (Ctrl-V), bv.
METAR EHSB 15:55Z 07/25/08
EHSB 251555Z AUTO 12011KT 9999 // 27/17 Q1011
Dit is dus de automatische METAR van Soesterberg, 15:55 UTC, 25 juli 2008. Er stond 11 knopen wind uit richting 120° (OZO), het zicht was meer dan 10 km (code 9999), de temperatuur/dauwpunt bedroegen afgerond 27/17° en de stationsdruk herleid naar zeeniveau was 1011 hPa.
Dan de TAF. Vink je onder "Overlays" de "TAFs" aan, dan verschijnen er kleine zwarte blokjes op de kaart. Ga je over zo'n zwart blokje, dan verschijnt de TAF voor dat station, indien deze beschikbaar is. Wederom geldt, dat bij klikken een apart venstertje verschijnt vanwaaruit je de TAF kunt kopiëren en plakken.
TAF SOESTERBERG RNLA, NL
EHSB 251355Z 251524 10012KT 9999 FEW050 SCT130 SCT180 PROB30
TEMPO 1519 14015G25KT 5000 SHRA TSRAGR FEW040CB SCT050 BKN090
BECMG 1820 08006KT=
De vertaling luidt als volgt. Het is de TAF (Terminal Aerodrome Forecast) voor Soesterberg, opgesteld door de RNLA (Royal Netherlands Army, de Koninklijke Landmacht) om 13:55 UTC, geldig voor vandaag 15-24 UTC.
Eerst het uitgangspunt om 15 UTC:
- Er staat gemiddeld 12 knopen wind uit richting 100° (iets geruimd t.o.v. van oost),
- het zicht is meer dan 10 km (code 9999).
- Er is 1 à 2 achtsten (FEW) bewolking met een wolkenbasis op 5000 voet (die 050 moet je vermenigvuldigen met 100 om de hoogte in voet te krijgen; 1 voet = 0.3048m, dus 5000 voet = 1524m; voor meters dus grofweg die 050 vermenigvuldigen met 3 en er dan een nulletje achter zetten)
- Er is 3 à 4 achtste (SCT, scattered) bewolking met een wolkenbasis op 13000 voet (13000 voet = 3962m; ~ 130 x 3 = 390, plus een nulletje) en eveneens 3 à 4 achtste (SCT) bewolking met een wolkenbasis op 18000 voet (18000 voet = 5486m; ~ 180 x 3 = 540, plus een nulletje)
- Er is een kans van 30% (PROB30) dat het tussen 15 en 19 UTC tijdelijk/af en toe komt tot een matige regenbui (SHRA), of een onweersbui (TS) met matige regen en hagel waarbij de regen overheerst (RA wordt eerder genoemd dan GR). In zo'n bui kan het zicht teruglopen naar 5000m en kan de wind aantrekken naar 15 knopen en ruimen naar richting 140° ("zuidoost"), waarbij het tot windstoten van 25 knopen kan komen. Bovendien is er bij een bui 1 à 2 achtsten Cumulonimbus met basis op 4000 voet, ruim 1200m (=FEW040CB), 3 à 4 achtsten bewolking met basis op 5000 voet, ruim 1500m (=SCT050), en 5 à 7 achtsten bewolking met basis op 9000 voet, ruim 2700m (=BKN090, "broken").
Tussen 18 en 20 UTC verandert het algemene beeld niet (m.u.v. de buien waarop de kans na 19 UTC kleiner wordt dan 30%, wat niet meer het vermelden waard is), op de wind na, die érgens tussen 18 en 20 UTC gekrompen en afgenomen dient te zijn naar richting 80° en snelheid 6 knopen.
Wat bij die "TAF mouse-over" ook handig is, is dat je de naam van de luchthaven ziet, i.p.v. alleen de (eigenlijk vierletterige) ICAO code, waarvan alleen de laatste drie letters worden getoond in de plot. Zo kun je zien dat die matige regenbui bij DDW door Bremen wordt gemeld.
(Let ook op de blauwe kleur van dat matige-regenbuiplotje. Het staat voor code blauw, "Marginal VFR" condities. Het zijn condities waarbij de kleine luchtvaart niet alleen meer 'op het zicht', maar ook deels op instrumenten moet kunnen vliegen. Zie verder het i'tje rechtsboven in de tool.
==========================
Zo zie je maar!
Ontzettend veel informatie in een vrij kort bericht en dat voor een enorm aantal stations in Europa, de VS en Azië. Het staat allemaal tot je beschikking door je met muis over een kaart te bewegen. Prachtig hè!
Wie meer wil weten over de codes in METARs en TAFs verwijs ik op dit moment even naar
http://www.nws.noaa.gov/oso/oso1/oso12/document/guide.shtml. Misschien kent iemand anders nog een handigere uitleg van deze codes.
Voor vragen over de Javatool zelf, kun je rechtsboven op het
i'tje klikken. Daar zie je ook wat de kleurcodes betekenen die je op de kaart en in de mouse-overs ziet verschijnen.
Doe er allemaal je voordeel mee, lang leve het WWW...!
Groet,
Alwin
Quote selectie