Nature heeft hier een artikel over gepubliceerd:
https://www.nature.com/articles/d41586-024-01542-2
Maar vóór deze gebeurtenis met Singapore Airlines zijn er al wat onderzoeken naar een toename van Clear Air Turbulence gedaan, over 40 jaar, of ook direct gerelateerd aan de klimaatverandering. Beide onderzoeken met een vrije pfd-downloadmogelijkheid.
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/2017GL074618
Global Response of Clear-Air Turbulence to Climate Change
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1029/2023GL103814
Evidence for Large Increases in Clear-Air Turbulence Over the Past Four Decades
Die 55% toename van CAT gaat over een specifiek gebied boven de noordelijke Atlantische Oceaan. Diezelfde studie geeft boven Myanmar/Thailand juist een significante afname van CAT.
Het valt nog te bezien of er überhaupt sprake was van CAT in dit geval aangezien het vliegtuig erg dicht langs zware convectie vloog.
De absolute en relatieve verandering in CAT:
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1029/2023GL103814