Re: Artikelen hierbij

Bericht van: Rutger (Meppel) , 28-05-2024 07:46 

Nature heeft hier een artikel over gepubliceerd:

https://www.nature.com/articles/d41586-024-01542-2

Maar vóór deze gebeurtenis met Singapore Airlines zijn er al wat onderzoeken naar een toename van Clear Air Turbulence gedaan, over 40 jaar, of ook direct gerelateerd aan de klimaatverandering. Beide onderzoeken met een vrije pfd-downloadmogelijkheid.

https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/2017GL074618

Global Response of Clear-Air Turbulence to Climate Change

https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1029/2023GL103814

Evidence for Large Increases in Clear-Air Turbulence Over the Past Four Decades

Die 55% toename van CAT gaat over een specifiek gebied boven de noordelijke Atlantische Oceaan. Diezelfde studie geeft boven Myanmar/Thailand juist een significante afname van CAT. 

Het valt nog te bezien of er überhaupt sprake was van CAT in dit geval aangezien het vliegtuig erg dicht langs zware convectie vloog.

De absolute en relatieve verandering in CAT:

https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1029/2023GL103814

Bericht laatst bijgewerkt: 28-05-2024 07:53

Meer turbulentie door klimaatopwarming.   ( 530)
Jan (Workum, FRL) -- 27-05-2024 20:06
Artikelen hierbij   ( 255)
Peter (Wiltz -Luxemburg) ( 381m) -- 27-05-2024 20:21
  Dank voor de aanvulling Peter!  
Jan (Workum, FRL) -- 27-05-2024 20:35
Re: Artikelen hierbij   ( 287)
Rutger (Meppel) -- 28-05-2024 07:46
Re: Artikelen hierbij   ( 212)
Peter (Wiltz -Luxemburg) ( 381m) -- 28-05-2024 08:40
Re: Artikelen hierbij   ( 187)
Rutger (Meppel) -- 28-05-2024 09:05
Re: Artikelen hierbij   ( 198)
Peter (Wiltz -Luxemburg) ( 381m) -- 28-05-2024 11:07
  Wellicht ook grilliger (meer onvoorspelbaar) door klimaatverstoring.  
Nick (Boutersem) ( 66m) -- 28-05-2024 07:06