Nature heeft hier een artikel over gepubliceerd:
https://www.nature.com/articles/d41586-024-01542-2
Maar vóór deze gebeurtenis met Singapore Airlines zijn er al wat onderzoeken naar een toename van Clear Air Turbulence gedaan, over 40 jaar, of ook direct gerelateerd aan de klimaatverandering. Beide onderzoeken met een vrije pfd-downloadmogelijkheid.
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/2017GL074618
Global Response of Clear-Air Turbulence to Climate Change
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1029/2023GL103814
Evidence for Large Increases in Clear-Air Turbulence Over the Past Four Decades
Die 55% toename van CAT gaat over een specifiek gebied boven de noordelijke Atlantische Oceaan. Diezelfde studie geeft boven Myanmar/Thailand juist een significante afname van CAT.
Het valt nog te bezien of er überhaupt sprake was van CAT in dit geval aangezien het vliegtuig erg dicht langs zware convectie vloog.
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1029/2023GL103814
De regering in Singapore heeft een diepgaand onderzoek naar de precieze toedracht aangekondigd. Het is dus inderdaad zomaar niet duidelijk wat er precies gebeurd is. Het was vermoedelijk ook het plotselinge hoogteverlies van het vliegtuig dat de meeste verwondingen heeft veroorzaakt, wat op een downdraft zou kunnen wijzen. Maar waar heb je gevonden dat het vliegtuig dicht langs zware convectie vloog? Het voorval vond plaats boven zee, ten zuiden van Rangun, vlak voor de rode en de magenta lijn op de afbeelding uit elkaar gaan. De afbeelding is uit dit artikel:
https://www.bbc.com/news/articles/c8889d7x8j4o