Nature heeft hier een artikel over gepubliceerd:
https://www.nature.com/articles/d41586-024-01542-2
Maar vóór deze gebeurtenis met Singapore Airlines zijn er al wat onderzoeken naar een toename van Clear Air Turbulence gedaan, over 40 jaar, of ook direct gerelateerd aan de klimaatverandering. Beide onderzoeken met een vrije pfd-downloadmogelijkheid.
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/2017GL074618
Global Response of Clear-Air Turbulence to Climate Change
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1029/2023GL103814
Evidence for Large Increases in Clear-Air Turbulence Over the Past Four Decades
Die 55% toename van CAT gaat over een specifiek gebied boven de noordelijke Atlantische Oceaan. Diezelfde studie geeft boven Myanmar/Thailand juist een significante afname van CAT.
Het valt nog te bezien of er überhaupt sprake was van CAT in dit geval aangezien het vliegtuig erg dicht langs zware convectie vloog.
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1029/2023GL103814
De regering in Singapore heeft een diepgaand onderzoek naar de precieze toedracht aangekondigd. Het is dus inderdaad zomaar niet duidelijk wat er precies gebeurd is. Het was vermoedelijk ook het plotselinge hoogteverlies van het vliegtuig dat de meeste verwondingen heeft veroorzaakt, wat op een downdraft zou kunnen wijzen. Maar waar heb je gevonden dat het vliegtuig dicht langs zware convectie vloog? Het voorval vond plaats boven zee, ten zuiden van Rangun, vlak voor de rode en de magenta lijn op de afbeelding uit elkaar gaan. De afbeelding is uit dit artikel:
Dat verhaal over hoogte verlies is een broodje aap, helaas ook herhaaldelijk verspreid door NOS, maar de oorspronkelijke bron is wellicht de BBC. Je kan de vlucht data hier downloaden:
https://www.flightradar24.com/blog/1-dead-dozens-injured-in-sq321-turbulence/
Op de onderstaande link kan je die data zien icm met satellietdata en is het duidelijk dat het vliegtuig erg dicht, of wellicht over, zware convectie vloog op het moment suprême. Dat wordt ondersteund door de netto toename in hoogte zoals te zien is in de data van flightradar24.
https://twitter.com/simon_sat/status/1792907210483216696
De verandering in hoogte is erg grillig, zelfs op de relatief lage temporele resolutie van deze data. Dus vanuit het perspectief van de passagiers kan het zeker kloppen dat de schade/impact samenviel met een korte daling. Bij een plotselinge stijging wordt je in je stoel gedrukt dus dat is een hele andere ervaring dan een daling. Maar het toestel verloor geen hoogte, en zeker geen 6000ft (~2km) zoals de traditionele media willen doen geloven.
Er zal nog wel een uitgebreid onderzoek komen op basis van de gedetailleerde log data van het toestel zelf. Maar op basis van wat er nu bekend is lijkt de koppeling met klimaatverandering die sommigen graag zien mij nogal ver gezocht.